Про основи національного спротиву
Реалії сучасного життя в Україні вказують на те, що серед існуючих складнощів основне місце займає неможливість чіткого розмежування реального від фіктивного, важливого від химерного, сумного від смішного. В умовах загострення питання оборони держави важливим є здійснення кроків і заяв, які реально відповідають інтересам оборони держави.
Оборона держави базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно діючого законодавства нашої держави Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов'язком громадян України.
Чимала кількість законодавчих актів, якими регламентуються питання оборони держави, поповнилась ще одним Законом України «Про основи національного супротиву» (далі – Закон), який вступив в силу 1 січня 2022 року.
Згідно вказаного Закону метою національного спротиву є підвищення обороноздатності держави, надання обороні України всеохоплюючого характеру, сприяння забезпеченню готовності громадян України до національного спротиву.
Визначення поняття національного спротиву
Закон визначає, що національний спротив - комплекс заходів, які організовуються та здійснюються з метою сприяння обороні України шляхом максимально широкого залучення громадян України до дій, спрямованих на забезпечення воєнної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності держави, стримування і відсіч агресії та завдання противнику неприйнятних втрат, з огляду на які він буде змушений припинити збройну агресію проти України;
Складовими національного спротиву є територіальна оборона, рух опору та підготовка громадян України до національного спротиву.
Рух опору - система воєнних, інформаційних і спеціальних заходів, організація, планування, підготовка і підтримка яких здійснюється з метою відновлення державного суверенітету і територіальної цілісності під час відсічі збройної агресії проти України.
Територіальна оборона - система загальнодержавних, воєнних і спеціальних заходів, що здійснюються у мирний час та в особливий період з метою протидії воєнним загрозам, а також для надання допомоги у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій
Основи побудови руху опору
Основою руху опору є формування на добровільній основі воєнізованих підрозділів (добровольчих формувань територіальної громади) з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади.
Згідно положень Закону заходи з організації, планування і підготовки руху опору здійснюються в мирний час та особливий період.
Ведення руху опору здійснюється з настанням особливого періоду на тимчасово окупованій території України, території України, яка захоплена агресором (противником) під час збройної агресії проти України.
Військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та інші особи, які залучаються до заходів з організації, підготовки, підтримання та виконання завдань руху опору, на час проведення таких заходів підпорядковуються Командувачу Сил спеціальних операцій Збройних Сил України, рішення якого є обов’язковими до виконання.
Основи підготовки громадян України до національного спротиву
У відповідності до ст.6 Закону основою підготовки громадян України до національного спротиву є їх загальновійськова підготовка, яка організовується за територіально-зональним принципом, ґрунтується на засадах високої мотиваційної привабливості.
В Законі зосереджується увага на тому, що підготовка громадян до національного супротиву узгоджується з процесом трансформації системи комплектування за призовом відповідно до принципів та найкращих практик держав - членів НАТО.
Загальновійськова підготовка громадян України полягає в опануванні базовими загальновійськовими знаннями, практичними вміннями і навичками та поділяється на початкову і базову підготовку.
Створення добровольчих формувань територіальних громад
Добровольчі формування територіальних громад утворюються з урахуванням ресурсних та людських можливостей відповідних територіальних громад.
Особлива роль у формуванні підрозділів територіальних громад у відповідності до Закону відводиться органам місцевої влади.
Так, ст. 8 Закону передбачає, що загальна кількість та місця розташування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Командуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил України за участю відповідних сільських, селищних, міських рад та затверджуються Головнокомандувачем Збройних Сил України.
Сільські, селищні та міські ради:
1) беруть участь у підготовці та виконанні завдань національного спротиву в мирний час та в особливий період;
2) забезпечують у межах відповідних видатків місцевих бюджетів належне фінансування заходів національного спротиву місцевого значення та підготовки громадян України до національного спротиву;
3) сприяють створенню добровольчих формувань територіальних громад;
4) забезпечують життєдіяльність населення і функціонування об’єктів інфраструктури у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
5) сприяють популяризації участі в заходах національного спротиву.
Сільський, селищний, міський голова:
1) сприяє підготовці територіальної громади та відповідної території до національного спротиву;
2) взаємодіє з питань територіальної оборони з органами державної влади, органами управління, сили і засоби яких залучаються до виконання завдань територіальної оборони у відповідній адміністративно-територіальній одиниці;
3) сприяє створенню добровольчих формувань територіальних громад;
4) сприяє реалізації заходів національного спротиву.
Порядок проведення відбору осіб, які виявили бажання стати учасниками руху опору, обліку таких осіб, заходи з організації, підготовки, підтримання та ведення руху опору визначаються Положенням про рух опору, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Громадяни України, які не проходили військову службу у Збройних Силах України та/або службу в інших військових формуваннях та правоохоронних органах, зараховуються до складу добровольчих формувань територіальних громад після складення ними присяги добровольця територіальної оборони.
Члени добровольчих формувань територіальних громад мають право застосовувати під час виконання завдань територіальної оборони особисту мисливську зброю, стрілецьку зброю, інші види озброєння та боєприпаси до них у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Застосування зброї, бойової техніки та спеціальних засобів Збройними Силами України, іншими складовими сил безпеки та сил оборони під час виконання завдань територіальної оборони здійснюється відповідно до законодавства України.
Гарантії соціального і правового захисту членів добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у національному спротиві
На членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
«Ми виходимо на практичну стадію реалізації положень цього фундаментального закону. В питаннях оборони не може бути ніякої двозначності. Тож, перше і єдине, що всі мають запам‘ятати — створення Сил територіальної оборони як окремого потужного компоненту всеохоплючої оборони у складі Збройних Сил України — це виключна компетенція військових, їх функція. На рівні з десантно-штурмовими військами, авіацією чи флотом тощо. Армія формує структуру Сил ТрО, готує відповідні плани, ставить завдання, призначає командирів, надає зброю. А міські та сільські голови, загалом місцеве самоврядування робить свій внесок у забезпечення належної матеріальної бази. Мають бути приміщення, електрика, вода, тепло, чисті вулиці, вирішені інші супутні питання. І ми вдячні за підтримку, яка вже надається» — сказав Міністр оборони Олексій Резніков.
фото: Міністр оборони Олексій Резніков.
Іноді складається враження, що і закони, і ті хто їх сьогодні приймає живуть якимось іншим життям, яке не перетинається з фактичною реальністю. Проте, це особиста думка автора.
Павел Верезуб
Популярное
19:09, 9 июл 2024
У Кам’янському завершили реставрацію культової скульптури- оригінальної статуї Прометея
15:21, 4 июл 2024
15:10, 17 сен 2024
У Кам’янському районі зловмисник силомиць вивіз працівника заправки з робочого місця і побив
18:49, 27 июн 2024
Топ обсуждаемых
КОММЕНТАРИИ — 0